Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

donderdag 8 maart 2012

De Eerste Step

Een poosje geleden heb ik me op het fenomeen Twitter gestort. Ik bekijk nu dus regelmatig korte berichtjes van allerlei mensen die op één of andere manier iets te maken hebben met mijn persoonlijke interesses. Naast kopstukken uit Den Haag volg ik nu ook politici die lokaal opereren.

Ik moet zeggen dat daardoor mijn belangstelling voor wat hier in Ede speelt meer is gaan leven. Bij de berichtgeving door de lokale kranten heb ik al gauw de neiging snel verder te bladeren. Maar nu kijk ik bijna dagelijks wat men mij te zeggen heeft en volg het hele Edese politieke gebeuren dan ook op de voet.

Onlangs had ik een soort van 'eureka' beleving en kwam spontaan het idee bij mij naar boven een heuse prijs hiervoor in het leven te roepen. Namelijk eentje voor de (S)terkst (T)witterende (E)dese (P)oliticus, oftewel de STEP Award. Hierbij slaat 'sterkst' dan op de inhoud van de tweets in combinatie met de hoeveelheid die het internet op wordt geslingerd.

Binnen de Winkelhaak is toen een werkgroep (ik dus) aan de slag gegaan om de bevindingen te noteren, te analyseren en vervolgens te rapporteren. Het uiteindelijke resultaat is dat, voor de eerste editie van deze prestigieuze prijs, mevrouw Marije Eleveld van de PVDA, als winnaar uit de (stem) bus is gekomen. Ik citeer een gedeelte uit het vuistdikke juryrapport:

Zij (Marije Eleveld) weet d.m.v. het medium Twitter een solide brug te slaan tussen de lokale politiek en wat er werkelijk onder de burgers leeft. Hierbij maakt zij geen onderscheid tussen leden dan wel sympathisanten van eigen partij en ideeën en reageert adequaat en zorgvuldig op de vele tweets aan haar gericht. Dat zij naast haar reguliere baan en al het raadswerk nog tijd vindt dit allemaal te behartigen heeft dan ook een raadselachtig karakter.

Tevens kan de werkgroep zich niet aan de gedachte onttrekken dat het gebruik van Twitter voor mevrouw Eleveld sterk verslavend van aard is. Bij een tweetloze dag van haar zijde ontstond er zelfs binnen de werkgroep de neiging om bij haar werkgever te informeren naar de status quo van haar gezondheidstoestand. Er zou toch niets ergs met haar aan de hand zijn...

Maar niet alleen passeren er politiek geladen berichtjes van haar de revu. Ook dingen van persoonlijke dan wel huishoudelijke aard glijden voorbij. Zo was onlangs bij haar tweets iets te lezen over een 'gruwelijk' plan. In huize Eleveld was nagedacht om een poster van gebraden kippeboutjes in het nachtverblijf van eigen hoenders op te hangen. Dit alles om de kakelende dames te 'stimuleren' de eierproductie gaande te houden. Want anders...

Gelukkig maar voor haar dat de Partij van de Dieren niet in de Edese raad vertegenwoordigd is. Die zou ongetwijfeld hierover mondeling dan wel schriftelijk vragen gaan stellen. Wellicht haar functioneren ter discussie stellen door een motie van afkeur in te dienen. Het blijft ronduit gevaarlijk voor een politieke carrière dat soort huiselijke ontboezemingen te ventileren.

In ieder geval wordt mevrouw Eleveld door de redactie van de Winkelhaak van harte gefeliciteerd met deze prijs. Helaas is er geen geldbedrag aan verbonden en is deze alleen maar symbolisch en ludiek van aard. Ook ga ik niet toezeggen op haar te gaan stemmen bij een volgende verkiezing.

Ik ben eigenlijk het tegengestelde van een zwevende kiezer, namelijk een betonnen dan wel loden variant. Mijn keuze staat voor de volgende keer al vast (tenzij die partij heel rare dingen gaat roepen of doen) en zij behoort nu eenmaal niet tot die club. Maar wellicht kan deze STEP nog functioneren als iets van vervoermiddel in haar verdere loopbaan.

De Winkelhaak hoopt in ieder geval dat zij haar nek blijft uitsteken voor de belangen van de Edese burger. Dat ze er als de kippen bij blijft om toe te schieten en te twitteren daar waar dat nodig is. Dat deze prijs een stimulans is om de tweets rijkelijk te blijven rondstrooien. Hopelijk raakt @Marijeeleveld door het toekennen van dit alles niet al te veel van de (politieke) leg. Want anders...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten