Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

vrijdag 12 augustus 2016

Familiedrama


























Donderdag 16 november 1933. Vijf jongelui zijn met een gehuurde auto op weg naar Leeuwarden maar de reis krijgt een abrupt einde. De 18-jarige en nog onervaren bestuurder raakt de macht over het stuur kwijt en de Chevrolet komt tegen een boom tot stilstand. De chauffeur en z’n broer zijn vrijwel ongedeerd maar hun zuster is zwaargewond. De twee andere inzittenden echter overlijden al vrij snel aan de gevolgen van dit ongeval.

In 2016 stuit ik via de internetsite Delpher op dit gebeuren. Deze zoekmachine bevat allerlei gedigitaliseerde oude Nederlandse kranten. Na het invoeren van mijn eigen voor- en achternaam neemt de tijd mij onverwachts mee terug naar een drama in eigen familie waar ik op dat moment eigenlijk geen weet van heb. Mijn eigen grootvader overleefde dit noodlottig ongeval maar verloor hierbij wel zijn verloofde.

In heel veel Nederlandse kranten van toen wordt dit gebeuren wereldkundig gemaakt. Een verkeersongeval van deze proportie was in die tijd, waarin er nog weinig auto’s waren, dan ook groot nieuws. Ook het verslag van de rechtszaak die volgt is in dagbladen te vinden. Wat ik ook ontdek is dat de andere overledene begraven is in het dorp waar ik geboren en getogen ben en dat zijn vader mijn overbuurman is geweest.

Dit alles betekent voor mij dan ook de start om, na meer dan 83 jaar, een reconstructie te maken van deze voor mij vrijwel onbekende familietragedie. Wellicht gaat het voldoende informatie opleveren voor het schrijven van een historische roman! Ik ben dan ook op zoek naar mensen die mij nog iets kunnen vertellen over dit ongeval en de betrokkenen of de tijdsgeest waarin het allemaal speelde. De personen waar het om gaat in dit ‘vreeselijk ongeval’ waren:

1. Willem Jonker (1911) uit Houtighage, mijn grootvader.
2. Etje Jonker (1912) uit Houtigehage, een zus van hem.
3. Foeke Jonker (1915) uit Houtigehage, een broer van hem.
4. Sapke van Dijk (1911) uit De Wilp, de verloofde van mijn grootvader.
5. Jelle Dijkstra (1910) uit Suameer, de vriend van Foeke.

Buiten gegevens over die tijd die op het internet te vinden zijn hoop ik nog veel aanvullende zaken aan de weet te komen. Wellicht dat er nog familieleden van de betrokkenen zijn die nog iets weten over dit ongeval? Wie helpt mij verder of weet wellicht iemand die dat zou kunnen doen? Alle hulp is welkom…

Met vriendelijk groet.
Willem Jonker (1965) te Ede.

Reacties graag sturen naar: w.jonker65@gmail.com



Geen opmerkingen:

Een reactie posten